BILD

Bild
ramarna för vår egen vårsalong
u  Valfritt verk
u  Valfritt material, från skolan eller hemifrån
u  Tidsbestämd till 4 X 80 min. Kanske behövs det mer tid.
u  Det ska finnas med en beskrivning om konstverket där du berättar vad det handlar om, där berättar du även var du fått din inspiration ifrån och hur du arbetat med ditt verk.
u  De som vill kan sätta ett pris på sitt verk.
u  Titta på länken nedan och se hur en beskrivning av ett verk kan se ut:



Hemuppgift
till måndag 5/10

Du ska parafrasera verket/skulpturen genom att göra en variant av den med något/några tillägg som ger den ett annat budskap eller förstärker det befintliga budskapet. Det kan göras med någon utsmyckning, förvrängning, parodiering eller någon annan valfri ändring. Det är viktigt att du även har med förändringen i skissen innan du framställer parafrasen tredimensionellt. Du kommer att få arbeta med skissen på lektionstid innan du sätter igång och skulpterar den.

Hemuppgift
till måndag 28/9

Du har valt ut en favoritstaty och tagit bilder i olika perspektiv:

Ta reda på något mer om den skulptur du valt. Vem är konstnären? När levde han? Var levde han? Berätta något om den tid då han/hon levde. Berätta om platsen där konstnären levde, hur tror du att det var att leva där och då? Skriv en text om detta som du kan visa upp för läraren och spara i din portfölj. 

21/9 Undersökande fotografering

Under en vecka ska du ta bilder på några skulpturer som du träffar på. Försök få med flera aspekter, t.ex. någon nedan: 

  • ·         Fula/Vackra/Tråkiga/Roliga
  • ·         Färgglada/ofärgade/Olika material
  • ·         Klassiska/Moderna
  • ·         Konstiga/Normala
  • ·         I parker/I byggnader/På byggnader
  • ·         I staden/I naturen/I solsken/I skugga
  • ·         Ensamma/flera tillsammans
  • ·         Med människor runt omkring


Observera med med hjälp av ”Iaktta formen”:


  1. fotografera i normal-, fågel- och grodperspektiv
  2. visuell mätning, negativa rymden och kontur teckning


Välj ut en av skulpturerna som berör dig och som du skulle vilja återanvända till eget skapande. Ta fler fotografier av den skulpturen i olika vinklar och perspektiv. 


(Ta också reda på något mer om den skulptur du valt. Vem är konstnären? När levde han? Var levde han? Berätta något om den tid då han/hon levde. Berätta om platsen där konstnären levde, hur tror du att det var att leva där och då?) OBS! Räcker med att skriva det som står på statyn till på måndag. Du får tid till att ta reda på mer senare.

Bilderna ska du använda på kommande lektioner när du undersöker anatomin med visuell mätning, negativa rymden och konturteckning. Konstruera först formen i en skiss för att sedan framställa den tredimensionellt med ett material som passar skulpturen. 

No comments:

Post a Comment