Science planning




During weeks 15-21  we will be working on a NTA project about magnets and motors


We are busily learning about magnets with our NTA project called magnets and motors.  We have done 3 experiments so far. The last experiment , students worked in pairs to come up with their own experiment to show the strength of a magnet (Was 2 magnets together double as strong/Did the strength the magnets increase proportionately to how many magnets were put together?)

Each pair videotaped and documented on paper their findings.

At the end, students peer assessed their videos to make sure all the content of their experiment, documentation, discussion and results were included. I was able to view their videos together with each pair and further the discussion if need be.  I’m in the process of making my own assessment.

In school, students started reading pages 6-13 in a book called Magnets and Motors.     The class assignment was to read each short article. Make a vocabulary list in English and summarize what they have read.  Most students were busy and got something done. They were working on this for approximately 4 lessons (while I met with a small group). Some students today wanted to take it home to continue because it should be done by Tuesday.  If they are not done, please make sure that they have their notebook and reading book anyway on Tuesday.  Then they can take it home again Tuesday afternoon. The notebook and topic  is a very big part  of their physics grade.


Information till vårdnadshavare
Ert barn arbetar denna termin med ett NTA-tema som heter ”Magneter och motorer”. Temat är ett av tjugo olika naturvetenskapliga teman inom skolutvecklingsprogrammet NTA – Naturvetenskap och Teknik för Alla – som är en av Stockholms stads satsningar på NO och teknik i grundskolan. NTA har varit igång i Stockholm sedan 2001. I hela Stockholms stad arbetar cirka 700 pedagoger och cirka 20 000 elever på drygt 100 skolor med NTA varje termin. NTA-programmet är ett samarbete mellan Kungliga Vetenskapsakademiens, Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens, universitet, högskolor, näringsliv och kommuner.

Läs mer om NTA Stockholm på nta.stockholm.se
Vill du läsa mer om hur NTA är organiserat i Sverige? Gå in på ntaskolutveckling.se

Temat innehåller fysik och teknik.
I tema ”Magneter och motorer” arbetar eleverna mot följande av kursplanens innehåll:

Fysik
Syfte

Undervisningen i ämnet fysik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om fysikaliska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att undersöka omvärlden. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med fysikens begrepp, modeller och teorier samt förståelse för hur de formas i samspel med erfarenheter från undersökningar av omvärlden. Genom undervisningen i ämnet fysik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
  • använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle,
  • genomföra systematiska undersökningar i fysik, och
  • använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället.

Centralt innehåll, årskurs 4–6

  • Energins oförstörbarhet och flöde, olika typer av energikällor och deras påverkan på miljön samt energianvändningen i samhället.
  • Magneters egenskaper och användning i hemmet och samhället.
  • Några historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på världen.
  • Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering.
  • Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter.
  • Tolkning och granskning av information med koppling till fysik, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.


Teknik
Syfte

Undervisningen i ämnet teknik ska syfta till att eleverna utvecklar sitt tekniska kunnande och sin tekniska medvetenhet så att de kan orientera sig och agera i en teknikintensiv värld. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för teknik och förmåga att ta sig an tekniska utmaningar på ett medvetet och innovativt sätt.
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar
att utveckla sin förmåga att:
  • identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
  • identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till
lösningar,
  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
  • värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
  • analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.

Centralt innehåll, årskurs 4-6

  • Vardagliga föremål som består av rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter.
  • Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning.
  • Hur olika komponenter samverkar i enkla tekniska system, till exempel i ficklampor.
  • Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
  • Egna konstruktioner med tillämpningar av principer för hållfasta och stabila strukturer,
  • mekanismer och elektriska kopplingar.
  • Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och
måttangivelser samt fysiska eller digitala modeller.
  • Vanliga tekniska system i hemmet och samhället, till exempel trafiksystem, vatten- och avloppssystem samt system för återvinning. Några delar i systemen och hur de samverkar.
  • Hur tekniska system i hemmet och samhället förändras över tid och några orsaker till detta.
  • Olika sätt att hushålla med energi i hemmet.
  • Konsekvenser av teknikval, till exempel för-och nackdelar med olika tekniska lösningar.






During weeks 3-4 we are working on a short unit about fire. Below is a word list so students can learn the vocabulary in both languages.  

SVENSKA
ENGLISH
eld
fire
brandfarlig
flammable
bensin
gas, petrol, fuel
brännbar gas
combustible gas
rök
smoke
flammor
flames
aska
ashes
T-sprit
Methylated spirits
ånga
steam
gasol
gasoline
gnistor
sparks
värme
heat
syre
oxygen
bränsle
fuel
strömmar
streams (verb)
brännbart ämne
combustible substance
strålar
rays












During weeks 35-42 we are working on a project about the environment. The overall plan for the topic is here plus some of the films we've seen. 





Greenhouse Effect


Global Warming

The Eye of Nye Global Climate Change


WASTE MANAGEMENT VIDEOS
Waste Management in Dade County Florida


Sweden's environmental objectives


"If you want to learn about the health of a population, look at the air they breath, the water they drink, and the places where they live."
– Hippocrates, the Father of Medicine, in the Fifth Century B.C. 


HIPPOCRATES

You will be writing your argumentative text on  Thursday 15/10 in school.

This should be part of your argumentative text about the environment:

• You should write what you think of something about our environment. It may be about pollution, recycling, or our natural resources. If you want you can also write about the opinions of others and why you disagree/agree.

• You should give examples of natural resources that we humans depend.

• You should give examples of how humans impact the environment. How are the climate changes connected to what we are doing?  How have animals and plants been affected by the way people live these days?

• You should give examples that are chemically related, how the burning of fossil fuels is linked to for example carbon dioxide and acidification or how the habit of eating meat frequently, can be bad for nature.




• You should write about some technical solutions that can improve the environment and prevent climate change. Are there any inventions or ideas that can save our resources? 


Keep in mind that:
Explain why you feel as you think. Justify using facts/details.

 I think ... because ...

Be sure to reread what you have written. Check for words that you may have missed.   
Use paragraphs.
Use correct punctuation and capitalization









No comments:

Post a Comment