During weeks 15-21 we will be working on a NTA project about magnets and motors
We are busily learning about magnets with our NTA project
called magnets and motors. We have done
3 experiments so far. The last experiment , students worked in pairs to come up
with their own experiment to show the strength of a magnet (Was 2 magnets together
double as strong/Did the strength the magnets increase proportionately to how
many magnets were put together?)
Each pair videotaped and documented on paper their findings.
At the end, students peer assessed their videos to make sure
all the content of their experiment, documentation, discussion and results were
included. I was able to view their videos together with each pair and further
the discussion if need be. I’m in the
process of making my own assessment.
In school, students started reading pages 6-13 in a book
called Magnets and Motors. The class
assignment was to read each short article. Make a vocabulary list in English
and summarize what they have read. Most
students were busy and got something done. They were working on this for
approximately 4 lessons (while I met with a small group). Some students today
wanted to take it home to continue because it should be done by Tuesday. If
they are not done, please make sure that they have their notebook and reading book
anyway on Tuesday. Then they can
take it home again Tuesday afternoon. The notebook and topic is a very big part of their physics grade.
Information till vårdnadshavare
Ert barn arbetar
denna termin med ett NTA-tema som heter ”Magneter
och motorer”. Temat är ett av tjugo olika naturvetenskapliga teman inom
skolutvecklingsprogrammet NTA – Naturvetenskap och Teknik för Alla – som är en
av Stockholms stads satsningar på NO och teknik i grundskolan. NTA har varit
igång i Stockholm sedan 2001. I hela Stockholms stad arbetar cirka 700
pedagoger och cirka 20 000 elever på drygt 100 skolor med NTA varje termin.
NTA-programmet är ett samarbete mellan Kungliga Vetenskapsakademiens, Kungliga
Ingenjörsvetenskapsakademiens, universitet, högskolor, näringsliv och kommuner.
Temat
innehåller fysik och teknik.
I tema ”Magneter och motorer” arbetar eleverna mot
följande av kursplanens innehåll:
Fysik
Syfte
Syfte
Undervisningen i ämnet fysik ska syfta till
att eleverna utvecklar kunskaper om fysikaliska sammanhang och nyfikenhet på
och intresse för att undersöka omvärlden. Undervisningen ska bidra till att
eleverna utvecklar förtrogenhet med fysikens begrepp, modeller och teorier samt
förståelse för hur de formas i samspel med erfarenheter från undersökningar av
omvärlden. Genom undervisningen i ämnet fysik ska eleverna sammanfattningsvis
ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- använda kunskaper i fysik för att granska
information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik,
miljö och samhälle,
- genomföra systematiska undersökningar i
fysik, och
- använda fysikens begrepp, modeller och
teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen
och samhället.
Centralt innehåll, årskurs 4–6
- Energins
oförstörbarhet och flöde, olika typer av energikällor och deras påverkan
på miljön samt energianvändningen i samhället.
- Magneters
egenskaper och användning i hemmet och samhället.
- Några historiska
och nutida upptäckter inom fysikområdet och deras betydelse för människans
levnadsvillkor och syn på världen.
- Enkla
systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering.
- Dokumentation av
enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter.
- Tolkning och
granskning av information med koppling till fysik, till exempel i
faktatexter och tidningsartiklar.
Teknik
Syfte
Undervisningen i ämnet teknik ska syfta till
att eleverna utvecklar sitt tekniska kunnande och sin tekniska medvetenhet så
att de kan orientera sig och agera i en teknikintensiv värld. Undervisningen
ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för teknik och förmåga att ta
sig an tekniska utmaningar på ett medvetet och innovativt sätt.
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna
sammanfattningsvis ges förutsättningar
att utveckla sin förmåga att:
- identifiera
och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
- identifiera
problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till
lösningar,
- använda
teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
- värdera
konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
- analysera
drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över
tid.
Centralt innehåll,
årskurs 4-6
- Vardagliga föremål som består av rörliga delar
och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer
för att överföra och förstärka krafter.
- Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter
för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och
belysning.
- Hur olika komponenter samverkar i enkla tekniska
system, till exempel i ficklampor.
- Ord och begrepp för att benämna och samtala om
tekniska lösningar.
- Teknikutvecklingsarbetets olika faser:
identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion
och utprövning.
- Egna konstruktioner med tillämpningar av
principer för hållfasta och stabila strukturer,
- mekanismer och elektriska kopplingar.
- Dokumentation i form av skisser med förklarande
ord och begrepp, symboler och
måttangivelser samt fysiska eller digitala modeller.
- Vanliga tekniska system i hemmet och samhället,
till exempel trafiksystem, vatten- och avloppssystem samt system för
återvinning. Några delar i systemen och hur de samverkar.
- Hur tekniska system i hemmet och samhället
förändras över tid och några orsaker till detta.
- Olika sätt att hushålla med energi i hemmet.
- Konsekvenser av teknikval, till exempel för-och
nackdelar med olika tekniska lösningar.
During weeks 3-4 we are working on a short unit about fire. Below is a word list so students can learn the vocabulary in both languages.
SVENSKA
|
ENGLISH
|
eld
|
fire
|
brandfarlig
|
flammable
|
bensin
|
gas,
petrol, fuel
|
brännbar
gas
|
combustible
gas
|
rök
|
smoke
|
flammor
|
flames
|
aska
|
ashes
|
T-sprit
|
Methylated
spirits
|
ånga
|
steam
|
gasol
|
gasoline
|
gnistor
|
sparks
|
värme
|
heat
|
syre
|
oxygen
|
bränsle
|
fuel
|
strömmar
|
streams
(verb)
|
brännbart
ämne
|
combustible
substance
|
strålar
|
rays
|
During weeks 35-42 we are working on a project about the environment. The overall plan for the topic is here plus some of the films we've seen.
Greenhouse Effect
Global Warming
The Eye of Nye Global Climate Change
WASTE MANAGEMENT VIDEOS
Waste Management in Dade County Florida
Sweden's environmental objectives
"If you want to learn about the health of a population, look at the air they breath, the water they drink, and the places where they live."
– Hippocrates, the Father of Medicine, in the Fifth Century B.C.
HIPPOCRATES
You will be writing your argumentative text on Thursday 15/10 in school.
This should be part of your argumentative
text about the environment:
• You
should write what you think of
something about our environment. It may be about pollution, recycling, or our natural resources. If you want you can
also write about the opinions of others and why you disagree/agree.
• You
should give examples of natural
resources that we humans depend.
• You
should give examples of how humans
impact the environment. How are the climate changes connected to what we
are doing? How have animals and plants been
affected by the way people live these days?
• You
should give examples that are chemically related, how the burning of
fossil fuels is linked to for example carbon dioxide and acidification or how
the habit of eating meat frequently, can be bad for nature.
• You should write about some technical solutions that can improve the environment and prevent climate change. Are there any inventions or ideas that can save our resources?
• You should write about some technical solutions that can improve the environment and prevent climate change. Are there any inventions or ideas that can save our resources?
Keep in
mind that:
Explain why you feel as you think. Justify
using facts/details.
I think ... because ...
Be sure to
reread what you have written. Check for words that you may have missed.
Use
paragraphs.
Use
correct punctuation and capitalization
No comments:
Post a Comment